اجزای سرویس خواب

از مهمترین اجزای هر اتاق خواب، سرویس خواب آن است. ممکن است برایتان سوال شود که اجزای اصلی سرویس خواب چیست. چون در فروشگاه های مختلف ممکن است بعضی از اجزا کم و زیاد باشد. در این مقاله سعی داریم به تمام سوالات شما در مورد سرویس خواب و اجزای آن پاسخ دهیم تا تمام ابهامات برای شما برطرف شود.

اجزای سرویس خواب

انتخاب نوع سرویس خواب اتاق شما بستگی به سلیقه شما دارد. امکان دارد هر کدام از اعضای خانواده نظر متفاوتی برای دکوراسیون اتاق خواب داشته باشند. در نظر داشته باشید که اتاق خواب فضایی شخصی است که باید مطابق روحیه و سلیقه شما طراحی شود.

اتاق خواب محل استراحت شماست. باید برایتان آرامش به همراه بیاورد. بهتر است رنگ دیوارها و نوع وسایل و همچنین تشکی که بر روی تخت شما قرار دارد از نهایت راحتی برخوردار باشد و دقت زیادی برای خرید و چیدمان صرف شود. به این منظور توصیه می‌کنیم مقاله مربوط به دکور دیوار پشت تخت را مطالعه فرمایید.

اندازه اتاق

پیش از خرید سرویس خواب، ابتدا تکلیفتان را با ابعاد و اندازه‌های اتاق خواب‌تان روشن کرده و اهمیت این مسئله را هرگز دست کم نگیرید. اینکه اتاق خوابتان تا چه اندازه بزرگ یا کوچک باشد، در و پنجره‌ی اتاق در کجا قرار گرفته باشد، اتاق‌تان کمد دیواری داشته باشد یا خیر، زاویه‌ی بازشدن در اتاق به چه سمتی باشد و اینکه دیوار کج یا قناسی در اتاق وجود داشته باشد یا نه همگی از جمله عوامل محدودکننده‌ای هستند که در انتخاب سرویس خواب مناسب برای اتاق خواب‌تان تاثیر دارند.

به طور کلی اجزای سرویس خواب شامل موارد زیر می‌باشد:

۱. تخت

2.میز توالت

۳. پاتختی

4.آینه

۵. کمد

۶. پاف

در ادامه در خصوص هر کدام از این موارد توضیح مختصری به منظور راهنمایی شما خواهیم داد.

تخت خواب ها

مهم ترین جزء تشکیل دهنده سرویس خواب ها، تختخواب است. که بر اساس نیاز و هدفی شما اندازه و ارتفاع آن متغیر است. تخت یک نفره حدودا دارای عرض 90 تا 110 سانتی متر و طول 200 سانتیمتر است. اگر جزء کسانی هستید که هنگام خوابیدن زیاد چرخ میزنید، بهتر است که تخت خواب عریض تر خریداری کنید.

 تخت خواب های دو نفره عرض 135 تا 150 سانتی متر را دارند. افرادی که قد بلند دارند بهتر است تختی با طول دو متر تهیه کنند. کسانی که قد کوتاه دارند تخت 190 سانتی متری هم برایشان مناسب خواهد بود. ارتفاع تخت ها معمولا 30 تا 40 سانتی متر است این ارتفاع از سطح زمین به این خاطر است که نظافت زیر تخت به راحتی انجام شود. ولی در صورتی که شما هنگام خوابیدن ثابت هستید و تحرک زیادی ندارید ارتفاع 50 تا 55 سانتی متر مناسب است.

هنگام خرید تخت خواب حتما آن را بو کنید.شاید ذکر این نکته کمی برایتان عجیب باشد. اما برخی از تخت ها به علت استفاده از چوب نامرغوب و همچنین استفاده از رنگ های نامناسب، بوی بدی دارند و در بلند مدت می توانند باعث بروز بیماری های تنفسی شوند. اگر شما آلرژی داشته باشید بوی این رنگ ها باعث می‌شود بیماری شما تشدید شود.

تخت خواب

اگر اطلاعات بیشتری در خصوص انتخاب تخت خواب نیاز دارید حتما مقاله انواع تخت خواب و کاربرد آن ها را مطالعه کنید.

خرید تختخواب دست دوم

اگر قصد خرید تخت دست دوم دارید، توصیه می‌کنیم به نکته مهم توجه کنید: وجود شیار در تخت و پاتختی علاوه بر اینکه جلوه خوبی ندارد، از لحاظ بهداشتی نیز توصیه نمی‌شود. شیارهای نازک و باریک ایجاد شده با تصور تعمیرات مرمت نمی‌شوند؛ زیرا این شیارها را موریانه و حشرات خورده‌اند. پس بهتر است هنگام خرید سرویس خواب توجه داشته باشید که وسایل سرویس خواب کاملا سالم باشند.

میز آرایش در سرویس خواب

وسیله دیگری که در سرویس خواب، کنار تخت خواب قرار می‌گیرد و جزو سرویس به حساب می‌آید میز آرایش یا میز توالت است. در بعضی از سرویس خواب ها هم به جای میز توالت یا آرایش، دراور وجود دارد. برای نظم دادن به لوازم شخصی و آرایشی و بهداشتی می‌توانید از میز توالت استفاده کنید.

اگر اطلاعات بیشتری در خصوص انتخاب دراور نیاز دارید حتما مقاله راهنمای جامع خرید دراور را مطالعه کنید.

میز توالت

اگر میز توالت مد نظرتان شکل و طراحی خاصی دارد می‌توانید از طراحان و سازنده ها بخواهید که مطابق با میل شما آن را بسازند. در کنار میز توالت می توانید از یک صندلی برای راحتی‌تان استفاده کنید. وقتی که میز توالت خریداری می‌کنید فقط به زیبایی آن توجه نکنید بلکه دقت کنید که موارد ایمنی هم در آن رعایت شده باشد. میزها به این صورت است که آینه آنها به میز پیچ شده است و بعضی از آنها آینه و نیز به صورت جداگانه هستند.

اگر در خانه تان کودک دارید توصیه می‌کنیم که از میز توالت‌های متصل به آینه استفاده نمایید. تا امکان سقوط آینه کاهش پیدا کند. سعی کنید میز آرایشی را انتخاب کنید که وقتی در مقابل آن قرار می‌گیرید پا‌های شما به زیر آن برود. در غیر اینصورت اگر میز آرایشی را انتخاب می‌کنید که تماما از کشو می‌باشد قرار گرفتن در مقابل آن کار سختی می‌باشد.

پا تختی (بغل تختی) در سرویس خواب

از دیگر لوازم جانبی که در سرویس خواب ارائه می‌شود پاتختی است. پاتختی مثل میزهای توالت در اندازه ها و ابعاد مختلفی موجود است. و از طرح‌های متنوعی برخوردار هستند. معمولا برای تخت های یک نفره یک پاتختی و برای تخت های دو نفره دو پاتختی ارائه می‌دهند.

نقش پاتختی ها رفع نیازهای اصلی اتاق خواب است که در کنار هم قرار می گیرد. بر روی پاتختی ها میتوانید لیوان آب، عینک، ساعت، چراغ خواب و یا داروهای خود را قرار دهید. هر وقت نیاز به استفاده از آن‌ها دارید می توانید به آن دسترسی داشته باشید. در ضمن پاتختی دارای کشو‌هایی هست که میتوان برای نگهداری دیگر وسائل از آن استفاده نمود.

پا تختی

طول و عرض معمول پاتختی ها بین 40 تا 50 سانتی متر است. همچنین ارتفاعی که پاتختی ها باید داشته باشند متنوع است ولی باید به گونه ای باشد که شما وقتی روی تخت خوابیده اید بتوانید آن را ببینید، پس بهتر است ارتفاع آن 65 تا 70 سانتیمتر باشد.

انواع پا تختی

۱. پاتختی شناور (شلف دیواری)

۲. پاتختی نیم دایره

۳. میز پاتختی پایه بلند

۴. میز پاتختی کوتاه

۵. میز پاتختی دو طبقه

و…

 آینه در سرویس خواب

از جمله وسایلی که در کنار سرویس خواب ارائه می‌شود ولی خرید آن ضروری نیست آینه است. در بعضی از سرویس خواب ها آینه ها به صورت قدی طراحی می شوند. مدل های متفاوت دیگری نیز موجود است. در هر صورت توصیه می شود برای ایمنی بیشتر، آینه را به کمد یا دیوار پیچ کنید. البته معمولا آینه ها به همراه دراور و میز توالت ارائه می شوند.

در خصوص فواید آینه در اتاق خواب، مخصوصا اتاق های کوچک در مقاله اتاق خوابت رو بزرگتر نشون بده صحبت کردیم.

آینه قدی

کمد سرویس خواب

اضافه کردن کمدها به سرویس خواب با توجه به نیاز و فضایی که منزل شما دارد می تواند متفاوت باشد. حضور کمد در اتاق خواب باعث می شود که شما بتوانید لباس های خود را به صورت منظم داخل آن قرار دهید. و اگر میز شما دارای کشو هم باشد می توانید وسایل کوچک تر خود را درون آن قرار دهید.

کمد یکی از وسایل ضروری اتاق خواب است که از آن برای نگهداری البسه و کیف و کفش استفاده می‌شود. اگر می خواهید که در سرویس خواب خود کمد هم داشته باشید بهتر است که نحوه‌ی چیدمان آن به گونه‌ای باشد که با فاصله از تخت قرار گرفته باشد. از قرار دادن آن در بالای تخت به موجب خطرناک بودن آن جلوگیری کنید. همچنین طریقه قرار گرفتن آن باید به نحوی باشد که در باز و بسته کردن درب آن مشکلی نداشته باشید و وسیله‌ای مانع راهتان نشود.

کمد سرویس خواب

اگر اتاق شما فضای کافی برای قرار دادن کمد ندارد، پیشنهاد می کنیم از تخت هایی که کشو دارند استفاده کنید.

راهنمای کامل خرید کمد را اینجا مطالعه کنید.

پاف در کنار سرویس خواب

شاید شما برای بار اول باشد که نام پاف را می‌شنوید. پاف ها علاوه بر مبلمان در کنار سرویس خواب هم ارائه می شود. بعضی از پاف ها این امکان را به شما می دهند که یک جایی برای نشستن در اتاق خواب داشته باشید. به صورت مبلی بدون پشتی در پایین تخت قرار داده می‌شود.

و همچنین می توانید وسایل خود را بر روی آن قرار دهید. پاف انواع مختلفی دارد که بعضی ها فقط به صورت صندلی هستند و بعضی از آنها صندوق دار می باشند که می توانید درون آن وسایل مورد نیاز خود را قرار دهید. اگر از پاف استفاده می‌ کنید بهتر است که رنگ آن با رنگ تخت تان متفاوت باشد تا تضاد جالبی به وجود آید. حتما سعی کنید که ارتفاع پاف از تخت پایین‌تر باشد، زیرا در صورت بلند‌تر بودن جلوه‌ی نا مناسبی به اتاق خواهد داد.

پاف کنار تخت

اجزای اصلی سرویس خواب کدام اند؟

کدام اجزای سرویس خواب را می توان حذف کرد؟

اگر سوال یا تجربه ای در خصوص این مقاله دارد می توانید در قسمت نظرات با ما و همراهان آویراد به  اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *