مقایسه چیدمان سرویس خواب سنتی و مدرن

انتخاب سبک چیدمان سرویس خواب، جزء اولین نکات طراحی داخلی اتاق شما است. با توجه به تفاوت فرهنگ و سلیقه ها  هر شخص ممکن است سبکی خاص را برای چیدمان منزل یا اتاق خوابش انتخاب کند. نوع و سبک چیدمان خانه ها، قطعا بازتابی از شخصیت و نگرش افراد است. که بر چیدمان تک تک اجزای مبلمان تاثیرگذار است. چرا که هر کسی با توجه به نگرش، هدف خاصی، وسایل مورد علاقه اش را انتخاب و خرﯾداری می کند.

امروز در آویراد قصد داریم در این مقاله به بررسی و مقایسه دو سبک مدرن و سنتی که هرکدام طرفدران زیادی دارند بپردازیم.

چیدمان سرویس خواب سنتی:

در این سبک صمیمت و خودمانی بودن حس می شود. استفاده از این سبک در چیدمان منزل به شما احساس آرامش را انتقال می دهد. در سبک سنتی ایرانی رنگ ها معمولا گرم و زنده هستند که حس سرزندگی را منتقل می کند. البته این سبک طراحی ممکن است در ابتدا کمی شلوغ به نظر برسد که البته این حس به دلیل طرح های مرسوم فرهنگی کشور ما است. شما می توانید برای چیدمان اتاق خود از سبک سنتی مربوط به هر جای زمین استفاده کنید مثل : سرخپوست ها، آفریقایی ها، چینی ها و… .

نور در چیدمان سنتی

در اتاق خواب با چیدمان سنتی، از عنصر نور به صورت طبیعی استفاده میگردد. فرم نور دهی در اتاق خواب سنتی به شکل مستقیم و با استفاده از نور خورشید در نظر گرفته می شود. در صورت وجود لوستر نیز، این نور دهی بر روی سرویس خواب و اتاق خواب به صورت مستقیم می باشد. در چیدمان سرویس خواب در روش سنتی، غالبا از چوب طبیعی استفاده می شود. استفاده از فرش های ایرانی با نقوش کهن و همچنین قالیچه های آنتیک و قدیمی ترکمن، بختیاری و عشایر و یا استفاده از گلیم و جاجیم، از نوع پوشش های استفاده شده در این سبک می باشد.

جزئیات در چیدمان سنتی

استفاده از پرده های ساده و حریر، بخش دیگری از اتاق خواب سنتی میباشد. استفاده از رومیزی و صنایع دستی، تابلو و ظروف دست ساز بر روی میز آرایش و پاتختی، کامل کننده سرویس خواب سنتی می باشد. همانطور که پیش تر گفته شد اصولا مدل های سنتی شلوغ هستند. چنین چیدمانی معمولا بخاطر شلوغی ذاتی خودشان میطلبند که، نظم و ترتیب بیشتری داشته باشند. توجه به جزئیات، استفاده از وسایل قدیمی بازسازی شده، چیدمان متقارن و جفت از خصوصیات مدل سنتی است. قالیچه های قدیمی برای چنین سبکی مناسب هستند. و پارچه های گلدوزی شده هم گزینه خوبی برای روتختی و پرده حساب میشوند. پالت رنگ‌های گرم و تند، همراه با نقش‌های سنتی و اسلامی، اجزای مهم این سبک دکوراسیون هستند.

سبک سنتی

شعار سبک سنتی، این است که هر کالای قدیمی مثل طلا، قیمتی و با ارزش است.در واقع علاقه مندان به این سبک طراحی معتقد هستند مبلمان و اشیای قدیمی و آنتیک هرچه قدمت بیشتری داشته باشند و بیشتر دست به دست گشته باشند از ارزش بیشتری برخوردارند

در سبک سنتی و کلاسیک زمانی که حرف از اتاق خواب به میان می آید، باید بدانید که عنصر اصلی تخت خواب ها هستند. مبلمان چوبی سنتی، قدرت افسون گری بی نظیری دارد که می تواند تنها دلیل بر رواج این سبک در این دوره باشد.

تخت خواب های اﯾن دوره، دارای طرح و نقوش تارﯾخ دوران خود می باشند. در اﯾن سبک تخت خواب های چوبی با کنده کاری ها و کار های دستی که به روی آن ها اعمال شده معروف هستند. تخت خواب های فلزی در این سبک بیشتر برنز هستند. روتختی هایی که در این سبک به کار برده می شود نیز بسیار منحصر به فرد است. در این سبک از پارچه هایی که دارای بافت رﯾز و به اصطلاح پارچه های سنگین هستند استفاده می شود. برای مثال استفاده از مخمل، ابرﯾشم و چیت های گلدار بسیار رایج است.

چیدمان سرویس خواب مدرن:

مدرن، کلمه ای است که مفاهیم زیادی را شامل می شود؛ اما در حالت کلی، در سبک مدرن از جدیدترین لوازم برای چیدمان استفاده می‌شود که در هماهنگی کامل با هم قرار داشته باشند. نور و فضای باز در این سبک اهمیت بالایی دارد . این سبک شامل مینیمالیستی نیز هست. در سبک مینیمالیستی، همه چیز ساده است و از کمترین تعداد رنگ و طرح استفاده می‌شود.

اگر دوست دارید اتاق خواب خود را به شیوه مدرن طراحی کنید دانستن این نکته که رنگ های غالب اتاقتان باید سرد و کمرنگ باشند ضروری است.بر خلاف سبک سنتی استفاده از وسایل و تزئینات ریز و به تعداد زیاد در این مدل از طراحی کارایی ندارد. در سبک مدرن همه چیر حالت انتزاعی دارد و این سبک از شلوغی در تزئینات پرهیز میکند. در سبک مدرن تمایل به خلوتی و سادگیست.

سبک چیدمان مدرن برای اتاق های کوچک بسیار مناسب است. در این سبک اتاق خواب بزرگتر، ساده تر، تمیزتر به نظر می رسد. استفاده از انواع بافت ها و طرح های خلاصه شده و انتزاعی یکی از روال های کار سبک مدرن است.

اصلی ترین عنصر سبک مدرن

اصلی ترین عنصر در سبک مدرن در اتاق خواب، تخت خواب است. تخت خواب ھای این سبک معمولا صاف و کوتاه و بدون تزئینات جانبی و فرعی هستند و در بیشتر موارد دارای خطوط صاف و صیقلی و بدون کنده کاری می باشند.البته بسیاری از تخت خواب ھای این سبک ممکن است شکل و فرم مشخصی نداشته باشند ولی عنصری که در بین همه این تخت خواب ھا یکسان است، استفاده از روتختی ھای روشن و درخشنده با بافت ھای نازک ( تور یا حرﯾر) است.

با استفاده از تخت خواب ھای سبک مدرن فضای اتاق دنج، گرم و صمیمی به نظر می آید. سبک بی پیرایه و راحت مدرن باعث می شود که فضایی گرم در محیط خانه حکم فرما شود.

الگوی پایه در یک اتاق خواب مدرن، سادگی و خلوت بودن اتاق خواب است. البته این موضوع بستگی به طراح تخت خواب و سرویس خواب و شکل اتاق خواب  شما نیز دارد و قاعده ای همیشگی نیست. کف اتاق خواب مدرن، غالبا با کف پوش های چوبی براق پوشش داده میشود. بخشی از اتاق خواب با فرش های مدرن و بافت های متنوع طرح دار و جدید، پوشش داده شده و تزیین می گردد. سپس  با استفاده از رنگ های مدرن امروزی، پوششی زیبا بر روی دیوار اتاق خواب به وجود آورده میشود.

نور پرداری سبک مدرن

شکل نور پردازی در این اتاق خواب های مدرن به شکل سایه مانند و با استفاده از نور پردازی غیر مستقیم می باشد که بر خلاف نور پردازی اتاق هایی با سبک سنتی است. استفاده از آباژور و چراغ مطالعه بر روی میز تحریر و یا میز آرایش، به نحوی مکمل این نور پردازی خواهد بود.

جزئیات در چیدمان سبک مدرن

استفاده از کمد لباس درب ریلی، یکی از روش هایی است که مناسب چیدمان در خانه های مدرن و کوچک امروزی می باشد. تابلو های مدرن و نقاشی های معاصر برای اتاق خواب مدرن بسیار مناسب است. در این اتاق خواب ها از رو تختی های مدرن با طرح های به روز استفاده میشود. پرده ها هماهنگ با سرویس خواب و تخت خواب و از انواع جدید پرده های موجود در بازار استفاده می گردد. کوسن های رنگی و زیبا نیز نباید فراموش شود. با استفاده از این ترکیب، یک اتاق خواب مدرن و زیبا خواهید داشت.

بر خلاف سبک سنتی در سبک مدرن از تقارن استقبال زیادی نمی شود. معمولاٌ با ایجاد تعادل بین وسایل هماهنگی لازم در فضا را به وجود می آورند. معمولا گوشه ها زاویه دار و تیز است. میتوانید یک پرده و ساده به پنجره آویزان کنید و قالیچه ای فانتزی کف اتاق پهن کنید. نصب یک عکس بزرگ از خودتان با افکت های گراقیکی می تواند انتخاب مناسبی برای تزیین اتاق خوابتان باشد.

نقش گیاهان در دکور سبک مدر

بهره گیری از گل و گیاه طبیعی در اتاق می تواند زیبایی و نمای چیدمان را چندﯾن برابر کند. در دکوراسیون این قبیل اتاق ھا معمولا از گل ھای کمیاب و غیر بومی استفاده می شود. گل ھایی نظیر آنتوریوم، هلکونیا، ارکیده و… استفاده از این گل ھا برای پر کردن فضاھای خالی اتاق کاملا مناسب است.استفاده از این گل ها سبب می شود اتاق های مدرن که معمولا فضای سردی دارند از زیباتر شوند. و حس هنری و بهتری را منتقل کنند.

گلدان ھای مناسب برای اﯾن گل ھا نیز گلدان ھای شیشه ای مات و گلدان ھاﯾی سیلور و مفرغی است که با سبک مدرن، هماهنگی بیشتری دارند.

از ویژگی‌های مهم در دکوراسیون مدرن، استفاده از اشکال هندسی واضح مانند دایره‌ها و چهارگوش‌ها است. اشکال هندسی گوشه‌دار که نشان‌دهنده سرسخت بودن دنیای مدرن است، و اشکال منحنی نیز احساس حرکت و پویایی زندگی مدرن را نمایش می‌دهند. ترکیب این دو با هم تصویری واضح و شفاف از مفهوم مدرنیته را رو بروی شما قرار می‌دهد. همچنین آثار نقاشی آبستره (انتزاعی) و مجسمه‌هایی با مفاهیم انتزاعی در این نوع سبک دکور خانه جایگاه ویژه‌ای دارند.

لازم به ذکر است که می توان برای طراحی اتاق خوابتان از تلفیق این دو سبک استفاده کنید. ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن می‌تواند شما را با خاطرات گذشته پیوند بزند. سبک و سنت‌ های از یاد رفته ایرانی را دوباره برای شما زنده کند. تلفیق صنایع دستی سنتی با زندگی مدرن می‌تواند به حفظ و ماندگاری آن‎ها کمک کند. در عین حفظ حس و حال مدرن فضا، رنگ و روح تازه‌ای را به محیط زندگی شما ببخشد.

  • سبک دکوراسیون سنتی برای اتاق خواب بهتر است یا سبک مدرن؟
  • ویژگی های سبک مدرن چیست؟
  • چیدمان به سبک سنتی چه ویژگی هایی دارد؟
  • رنگ های مناسب برای سرویس خواب مدرن کدام اند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *