نکات جدا کردن اتاق خواب کودک

یکی  از مراحل تربیت و تکامل کودک، جدا کردن اتاق کودک است. این اقدام سبب  افزایش حس استقلال در کودک می‌شود. معمولا زمانی که اولین بار والدین نوزاد خود را به خانه می‌آورند، همراه نوزاد در یک اتاق می‌خوابند. داشتن اتاق خواب مشترک‌ در ابتدای تولد نوزاد فوایدی دارد. سهولت در مراقبت‌، تعویض پوشک و آرامش کودک را در شب فراهم می‌کند. در برخی موارد، بسیاری از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند که کودک را به اتاق جداگانه‌ای منتقل کنند. به این دلیل که می‌خواهند فرزندشان مستقل بخوابد، یا اینکه کمبود خواب باعث خستگی آن‌ها می‌شود.

علاقه بیش از حد والدین نسبت به فرزندشان، گاهی باعث پیش آمدن اتفاقات نادرست می‌شود. معمولاً والدین برای آسیب‌ها و مشکلات احتمالی که ممکن است برای کودک در اتاق شخصی به وجود آید، نگران می‌شوند و در ادامه این نگرانی‌ها، برای انتقال تخت بچه در کنار تخت خود اقدام می‌کنند یا به او اجازه می‌دهند در تخت آن‌ها بخوابد.

تا قبل از این‌که کودک به درک درستی برسد، شاید این کار ایراد چندانی نداشته باشد، اما باید بدانید که همیشگی شدن این اتفاق نه تنها به نفع کودک نیست، بلکه والدین را کلافه خواهد کرد و از طرفی باعث به استقلال نرسیدن کودک خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم راهکارهایی را که مربوط به جدا کردن تخت کودک از والدین است در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و در مورد فواید انجام این کار با شما صحبت کنیم.

اگر شما هم درگیر این مسئله هستید و نمی‌دانید زمان مناسب و شرایط لازم برای جدا کردن اتاق بچه چیست، با ما در آویراد با ادامه مطلب همراه باشید.

نکات جدا کردن اتاق خواب کودک

بهترین زمان برای جدا کردن اتاق کودک

متخصصان کودک نظرات مختلفی در این خصوص دارند که بعضی از این نظرات را بیان می‌کنیم.

برای جدا کردن اتاق خواب کودک باید عوامل متعددی را در نظر بگیریم. برای مثال اینکه کودک چندمین فرزند شماست، میزان دلبستگی کودک، سن کودک و شاغل بودن مادر می تواند در کیفیت این اقدام موثر باشد.

رایج ترین نظریه در خصوص جدا کردن جای خواب کودک در سنین 12-18 ماهگی است. حضور کودک در 12 ماه اول در اتاق والدین می تواند به تقویت رابطه والدین و کودک کمک کند. در این سنین کودک، هنوز به والدین وابستگی پیدا نکرده و ترس از تاریکی برایش نا مفهوم است. نوزادان باید حداقل در شش ماه اول زندگی، در اتاق والدین خود بخوابند، ولی نه در یک تختخواب. این کار برای كاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد تا 50 درصد موثر است. هنوز مشخص نشده است که  چرا داشتن اتاق مشترک به طور چشمگیری احتمال بروز این خطر را کاهش می دهد، اما تصور می‌شود وجود افراد دیگر در اتاق باعث می‌شود کودک سبک تر بخوابد، و منجر به کاهش خطر می شود. نگهداری کودک در دسترس مادر نیز باعث سهولت در شیردهی می شود ، که این امر همچنین خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را تا 70 درصد کاهش می دهد .

برخی از افراد می گویند:

بسیاری از والدین به دلیل نگرانی از اینکه مبادا برای کودک مشکلی پیش آید و آن ها متوجه نشوند، کودک را کنار تخت خود می خوابانند البته برخی معتقدند کودکانی که مادر شاغل دارند بهتر است تا سن سه سالگی در تختی جداگانه در اتاق خواب مادر بخوابند و این مساله هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

نکات پذیرش آسان جدا کردن اتاق کودک

کودک خود را با انجام برنامه معمول قبل از خواب و با تشویق او به بازی ، چرت زدن و داستان خواندن ، با اتاق خواب جدید آشنا کنید. تغییرات را به صورت ناگهانی انجام ندهید. اگر کودکتان در یک تخت قابل حمل در اتاق شما می‌خوابد ، به جای اینکه فورا در تختخواب جدید بخوابد، از او بخواهید که در همان تخت اما در اتاق جدید بخوابد.

حفظ آرامش خاطر کودک

انتقال کودک به اتاق خودش بسته به اینکه چگونه رفتار کند ممکن است چند روز تا چند ماه طول بکشد. یا اگر در اتاق شما فضای جدیدی برای تختخواب جدید وجود دارد ، قبل از انتقال آن به اتاق خواب جدید ، کودک خود را مجبور کنید یک تا چند روز در آن بخوابد. یا می توانید چند شب اول را با او در اتاق جدید بخوابید.

اتاق جدید را روی دمای مناسب ، بین 68 تا 72 درجه فارنهایت تنظیم کنید.

اگر محله شما پر سر و صدا است ، یک دستگاه یا برنامه صدای سفید می تواند به کم شدن صدا کمک کند ، اما در مورد احتمال عوارض جانبی و منفی با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. صدای سفید که برای مدت طولانی و با صدای زیاد پخش می شود ،و می تواند خطر نقص شنوایی درکودک را افزایش دهد.

اتاق را تاریک کنید

پرده‌های اتاق را بکشید. استفاده از پرده‌های ضخیم زمانی که اتاق کودک پنجره دارد، کمک می‌کند تا او راحت‌تر بخوابد و زودتر بتواند با اتاق خواب خود خو بگیرد. اگر از تاریکی می ترسد، در اتاق او چراغ خواب قرار دهید داشتن یک چراغ خواب کمک میکند نور ملایمی در فضا داشته باشید و فرزندتان نترسد.

حیوانات خانگی

 حیوانات خانگی را از اتاق بیرون نگه دارید، حیوانات ممکن است با ایجاد صدا یا تلاش برای بازی کردن ، خواب کودک شما را مختل کنند و اگر به داخل تخت پرش کنند، خطر آفرین است.

ضرورت خاموش کردن وسایل الکترونیکی

اگر تلویزیون، رایانه، اسباب بازی و دیگر وسایل الکترونیکی در طول شب روشن باشد، مغز کودک دچار اشتباه می شود. به کودک فرمان بیداری می دهد. یک ساعت قبل از خواب، همه این عوامل حواس پرتی را از او دور کنید تا با استرس کمتری برای خواب آماده شود.

داشتن روال

داشتن یک روال معمول برای خواب و پایبندی به آن برای جدا کردن اتاق کودک امری ضروریست. برای مثال برای تعویض پوشک وارد اتاق شوید، نور چراغ ها را کم کنید و سپس یک داستان بخوانید، بعد چراغ‌ها را خاموش کرده و در حالی که کودک را تا حدی خوا‌ب‌آلود می‌کنید، لالایی بخوانید. سرانجام، کودک را به آرامی و با لبخند وارد تخت کنید و از اتاق خارج شوید.

اطمینان از تحرک کافی کودک در طول روز

از آن جا که کودکان انرژی بالایی دارند، این انرژی حتما باید در طول روز تخلیه شود. درغیر این صورت این انرژی را با دیر خوابیدن، تخلیه خواهند کرد. البته مراقب باشید که کودک 2 تا 3 ساعت قبل از خواب فعالیت ورزشی و بازی های پر تحرک نداشته باشد چون هیجان بالا باعث می شود تمایل به دیر خوابیدن پیدا کند.

استرس والدین

اگر شما در مورد فرزند خود که تنهایی می خوابد نگران هستید، می‌توانید چند شب اول در اتاق کودک بمانید. اما سعی کنید در مورد وضعیت کودک استرس نداشته باشید انتقال کودک به اتاق خودش اغلب برای والدین دشوارتر از کودک است. اگر سعی می کنید و به خوبی پیش نمی رود، اشکالی ندارد که کودک را به اتاق خود برگردانید وبعد از یک ماه دوباره سعی کنید.

صبور باشید

ناامید نشوید، فقط به این دلیل که در شش ماه موفق نشده‌اید، به این معنی نیست که در هفت ماه به آن دست نخواهید یافت. وقتی حرف انتقال کودک به اتاق خودش می شود، به خاطر داشته باشید که ممکن است او بسیار مقاومت کند. حتی اگر چند شب سخت داشته باشید، اگر این فرصت را به او بدهید، کودک یاد می‌گیرد فضای خواب جدید خود را دوست داشته باشد.

نکات جدا کردن اتاق خواب کودک

اثرات جدا کردن اتاق کودک

مهم ترین و مفید ترین اثر این کار ایجاد حس استقلال در کودک است. اما اگر در زمان مناسب صورت نگیرد باعث بی اعتمادی کودک به والدین و ناراحتی های روحی و روانی در کودک می شود.

جدا کردن اتاق کودک و آمادگی روحی کودک

والدین باید برای کودک خود دلیل جدا کردن اتاق خواب را توضیح دهند. اگر کودک شما بززرگ شده است به او اجازه دهید تا تخت، ملافه و اشیای انتقالی را که می تواند به آن‌ها برای آسان تر شدن این کار کمک کند، انتخاب کند. سپس، آموزش خوابیدن را شروع کنید. این روند باید آهسته صورت بگیرد و به منظور حفظ اعتماد بچه ها به والدین خود باشد.

شب اول جدا کردن اتاق کودک، پس از انجام مراسم معمول قبل از خواب، با کودک خود روی تخت بنشینید و تا زمان خواب کودک در آنجا بمانید. حتی با حضور آرامش بخش پدر و مادر، شب اول ممکن است نا آرام باشد. بعد از اینکه کودک به خواب رفت ، والدین می‌توانند آنجا را ترک کنند. هنگامی که کودک به این کار عادت کرد، والدین باید دورتر شوند .

نکات جدا کردن اتاق خواب کودک

تکنیک محو شدن حضور والدین :

اگر کودک شما به شرایط جدید عادت نکرد، این راهکارها را امتحان کنید. بعضی از بچه ها بلافاصله در اتاق جدید خوب می خوابند. اما اگر در سازگاری مشکل دارند ، چند روش تدریجی را امتحان کنید. آنها را همراهی کنید. چند شب با فرزند خود در اتاق جدید بخوابید.

همچنین می توانید تکنیکی به نام “محو شدن حضور والدین” را امتحان کنید ، جایی که در طی چند شب اول، در حالی که کودک شما به خواب می رود ، کنار تخت کودک نشسته اید. بعد برای چند شب آینده ، بین تخت و در نشسته اید ، سپس کنار در، سپس خارج از درب می نشینید.

مشکلی نیست که برای جدا کردن اتاق کودک مدتی  در اتاق کودک  بخوابید. اگر راحت تر هستید که در  اتاق کودک بمانید بهتر است آنها را در تخت خود بخوابانید ، و شما نیز می توانید بعد از گذاشتن کودک در تخت روی زمین اتاق آنها بخوابید. بسیاری از مادران راحت هستند که چند شب این کار را انجام دهند و سپس با استفاده از مانیتور کودک خود را چک کنند .

پیشرفت را بعد از یک هفته ارزیابی کنید. ، اگر کودک شما هنوز مرتبا گریه می کند و خواب خواهر و برادر را مختل می کند، بازگشت به اتاق مشترک منطقی است. سپس یکی دو ماه دیگر دوباره امتحان کنید.

نحوه جدا کردن اتاق بچه‌های ۳ تا ۵ سال

گاهی اتفاق می‌افتد که والدین از عشق و دلسوزی زیاد، اجازه می‌دهند کودکان بعد از ۱ تا ۱ سال و نیم، شب را در کنار والدین بخوابند.

اما باید گفت این کار نه ‌تنها نتیجه مثبتی برای کودک به همراه نخواهد داشت، بلکه کار را برای والدین سخت‌تر خواهد کرد. در ادامه توضیح می‌دهیم زمان جدا کردن اتاق کودکان ۳ تا ۵ سال باید به چه مواردی دقت کنید.

جدا خواباندن کودک سه تا پنج ساله

جدا کردن اتاق بچه در این سنین به مراتب نیازمند صبوری بیشتری از طرف والدین خواهد بود. در این سن، کودک به درک کلی از بسیاری چیزها رسیده است؛ بنابراین صحبت و گفتگو با او در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی کارساز باشد.

گاهی ممکن است کودک شما در نزدیکی‌های صبح از خواب بیدار شود و نبود شما را در اتاق جدید خود حس کند. پس از این اتفاق، مطمئناً به اتاق شما می‌آید و می‌خواهد کنار شما بخوابد. اما نباید والدین کوتاه بیایند و باید کاملاً سر حرف خود باقی بمانند.

راهکار پیشنهادی این است که پدر یا مادر کودک را تا اتاق شخصی او همراهی کنند و منتظر بمانند تا مجدد کودک بخوابد و نهایتاً از اتاق بیرون آیند.

مواردی که در بالا ذکر کردیم تنها بخش کوتاهی از راهکارها و نکاتی هستند که باید دقت کنید. چون این موضوع دلایل روان‌شناسی متعددی دارد.

نکات جدا کردن اتاق خواب کودک

نکات تکمیلی

  1. هیچوقت یکدفعه اقدام به جدا کردن اتاق کودک نکنید. برای جدا کردن اتاق خواب کودک سعی کنید در ابتدا رختخواب کودک را از خود جدا کنید و بعد از مدتی که کاملا آن را پذیرفت و خود شما نیز آمادگی لازم رو داشتید به جدا سازی اتاق خواب وی اقدام نمایید.
  2. حواستان باشد که مادر از لحاظ روحی باید آماده باشد. اولین چیزی که برای جدا کردن اتاق کودک نیاز است، همراهی والدین به‌خصوص مادر است.
  3. برای اینکه تغییر مکان کودک کمترین آسیب را به او برساند صبور باشید و در برابر رفتارهای او تحکمی عمل نکنید.
  4. هیچ گاه برای ایجاد این عادت در کودک از تنبیه استفاده نکنید، این امر می تواند آثار بسیار منفی در کودک داشته باشد و حتی ممکن است کودک دچار اختلالات خواب شود.
  5. از عبارت ها و کلمات مثبت اسفاده کنید. مثل اینکه: چقدر عالیه که بزرگ شدی  و حالا می‌تونی تو اتاق خودت روی تخت خودت بخوابی.
  6. عروسک‌های پشمالو به کودک احساس آرامش می‌دهند. کودک می‌تواند در هنگام خواب یکی از عروسکهای خود را در آغوش بگیرد و در حالیکه برای او یک قصه می خوانید بخوابد.

آویراد مجموعه ایست که در زمینه کنترل کیفیت محصول و طراحی های مشتری پسند، چندین تندیس از همایش ها و برنامه های بین المللی دریافت کرده است و نشانی است بر مسیر درست کیفیت تولید. اگر هرگونه سوال یا پیشنهادی دارید می‌توانید با تیم پشتیبانی و محتوایی آویراد مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *