با اتاق خوابت این کار رو نکن

اتاق خواب ها جزء مهم ترین فضاها در هر خانه ای هستند.ما می توانیم با رعایت نکاتی باعث ایجاد زیبایی و آرامش در این مکان شویم. اتاق خواب فضایی برای خلوت کردن و به آرامش رسیدن است. به همین دلیل چیدمان این مکان از اهمیت فراوانی برخوردار است. به همین منظور امروز در آویراد قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

دیوار اتاق خواب

راه های مختلفی برای زیبا کردن دیوار اتاق خواب وجود دارد از جمله: کاغذ های دیواری، رنگ های متنوع یا حتی نقاشی های ترسیمی، استفاده از تابلو ها های دکوراتیو یا قاب عکس ها و… اما باید توجه داشت که طراحی اتاق خواب به گونه ای نباشد که چشمتان را خسته کند. و از لحاظ انتخاب رنگ باید به نحوی باشد که به شما احساس آرامش را منتقل کند.

بهترین رنگ برای اتاق خواب

انتخاب رنگ اتاق خواب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از رنگ های روشن هم به شما برای به آرامش رسیدن کمک می کند هم باعث پر نور تر شدن فضای اتاق می شود.رنگ هایی مثل کرم، سبز، شکلاتی روشن و… به شما کمک می کنند تا از لحاظ روانی آمادگی بیشتری برای خواب داشته باشید.

رنگ زرد:

این رنگ به دلیل تحت تاثیر قرار دادن هیجانات شما رنگ مناسبی برای دیوار اتاق خواب یا پرده اتاق شما نمی باشد پس با اتاق خخوابت این کار رو نکن.

رنگ آبی:

رنگ آبی باعث ایجاد احساس خونسردی می شود. حضور در یک اتاق با رنگ آبی ملایم پس از یک روز پر مشغله کاری باعث می شود خیلی زود ریلکس و آرام شوید.

رنگ قرمز:

رنگ قرمز رنگی رمانتیک و زیباست اما استفاده زیاد آن در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب توصیه نمی شود.

رنگ سبز:

یکی دیگر از رنگ های مناسب برای استفاده در اتاق خواب رنگ سبز است. این رنگ می­تواند تاثیر آرام کننده ای بر شما داشته باشد تا به راحت خوابیدنتان کمک کند.

رنگ نارنجی:

این رنگ هم نمی‌تواند رنگ مناسبی برای زمانی که شما احتیاج به آرامش و تمرکز برای خواب دارید، باشد.

استفاده از اکسسوری های مختلف

برای خلق جذابیت بیشتر در دکوراسیون اتاق خواب، گذاشتن قاب عكس های دلخواه با اندازه‌ها و اشكال متفاوت روی دیوار در صورت حفظ تناسب رنگی می تواند به ایجاد فضایی بسیار زیبا کمک شایانی کند.

متاسفانه کلمه اتاق خواب باعث شده کمتر جنبه های زیبا سازی در آن مورد توجه قرار بگیرد در صورتی که این بخش دارای اهمیت ویژه ای در دکوراسیون داخلی است. تزئینات اتاق خواب بهانه بسیار خوبی برای اعمال سلیقه شخصی و هویت شما به اتاق تان است.

این اکسسوری ها می توانند آویز های دیواری، تابلو ها، مجسمه های تزئینی و هر عنصری باشد که علاوه بر زیبا سازی، نمایانگر شخصیت شما نیز هستند. از استفاده از این ابجکت ها نترسید و متناسب با تم و دکوراسیون داخلی فضا، چند عنصر را در لیست باید های اتاق خواب تان قرار دهید.

انتخاب جنس تخت

اکثر کارشناس ها اعتقاد دارند که تختخواب های چوبی در مقایسه با تختخواب های فلزی برای خواب شبانه انتخاب مناسب تری هستند. گفته می شود فلز به جهت داشتن ماهیت سرد و خشن موجب انتقال احساس سردی به بدن انسان شده و به این ترتیب تاثیر نامناسبی را بر عمق و کیفیت خواب انسان می‌گذارد. در حالی که چوب برگرفته از طبیعت است و انرژی، شادی، گرمی و نرمی را به شخص در حین خواب منتقل می‌کند و مناسب‌ترین جنس برای تهیه تختخواب چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان محسوب می‌شود. ما در آویراد تمام تلاشمان را کرده ایم که طیف وسیعی از سلیقه ها را در نظر بگیریم و راحت ترین سرویس خواب های چوبی را به شما ارائه کنیم.

رو تختی در دکوراسیون داخلی

در انتخاب طرح های رو تختی از طرح های بیش از حد شلوغ، یا روتختی دارای طرح های ترندی و عجیب غریب خودداری کنید. در غیر این صورت، اتاقی با نمای شلوغ خواهید داشت که دیگر جنبه های چیدمانی و دکوراسیونی آن تحت الشعاع قرار گرفته است.

طرح های شلوغ به سرعت خسته کننده می شوند و علاوه بر این ممکن است با هر تم و دکوراسیونی که بعدا قرار است پیاده سازی کنید، هماهنگ نباشد. یه جای این کار می توانید از روتختی و ملافه های تک رنگ، دارای رنگ های خنثی و طرح های ساده و پترن های تکراری اما زیبا استفاده کنید. اگر دوست دارید رنگ بیشتری به تخت خواب تان اضافه کنید، استفاده از رو بالشتی و کوسن های رنگی می توانند به خوبی این کار را برای شما انجام دهند.

 کفپوش اتاق خواب

متریال های مختلفی برای کفپوش اتاق خواب وجود دارد که هر کدام از آنها برای فضای خاصب مناسب هستند. موکت ها نرم و زیبا هستند و قابلیت این را دارند که انتخاب مناسبی برای فضای اتاقق خواب شم باشند.در بین متریال هایی مثل سنگ، چوب، سرامیک و پارکت هم استفاده از چوب و پارکت به علت گرم تر بودن بیشتر توصیه می شود.

پنجره ایده آل

حتما دقت داشته باشد که اتاق خوابتان پنجره داشته باشد. هرگز اتاقی را که فاقد پنجره است برای اتاق خواب خود انتخاب نکنید. این اتاق نامناسب‌ترین انتخاب برای محل خواب شماست و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. از مهم‌ترین دلایلی که این اتاق را به بدترین انتخاب تبدیل می‌کند از بین بردن شانس تهویه هوا در اتاق است.

در واقع بدون وجود پنجره رابطه اتاق شما با هوای آزاد و پر اکسیژن بیرون قطع می‌شود و امکان اکسیژن‌رسانی در طول روز به اتاق خواب شما ممکن نیست. بنابراین شب به هنگام خواب اکسیژن کافی وجود ندارد.

نبودن پنجره در اتاق خواب نورپردازی اتاق را دچار مشکل می کند و شخص را از داشتن نور طبیعی آفتاب محروم می‌کند. اکسیژن و  نور آفتاب از جمله ضروریات یک اتاق خواب ایده آل است.

نور اتاق خواب

 وجود نور نقشی مهم و کلیدی در دکوراسیون داخلی برای هر فضایی دارد. تاثیر غیر قابل انکار نورپردازی در فضا سازی، ایجاد زیبایی بصری، تنظیم حجم فضا و در نهایت کاربردی بودن در فعالیت های روزمره دارد. مهم ترین اشتباه رایج در مورد نورپردازی دکوراسیون داخلی اتاق خواب، استفاده نکردن یا بهره گیری محدود از نور طبیعی در روز است.

 نور طبیعی علاوه بر جنبه های زیبا سازی محیط و کاهش مصرف انرژی برای روشنایی، نقش موثری در سلامت فردی دارد، از این رو بهتر است اجازه دهید نور طبیعی در طول روز بتواند در اتاق خواب شما تابیده شود.

پرده اتاق خواب

با اتاق خوابت این کار رو نکن :

پرده های کوچک، کرکره ای و با ضخامت کم،

از رایج ترین انتخاب های اشتباه برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب محسوب می شود.

پرده ها باید علاوه بر امکان تنظیم نور خارج به داخل، حریم خصوصیتان را به طور کامل تامین کنند. و علاوه بر این، زیبایی فضای اتاق تان را تضمین کنند. بهتر است از پرده های دو یا چند لایه ای، بلند و دارای ضخامت کافی برای کاهش دید از بیرون استفاده کنید و به تناسب طرح و رنگ آن با سایر المان های اتاق و تم موجود توجه داشته باشید.

چیدمان صحیح

چیدمان شلوغ که حد و مرز وسایل یا فضا سازی های موجود در آن رعایت نشده باشد. نما و شکل یک انباری را از اتاق خواب شما در ذهن تداعی می کند. سعی کنید با انتخاب ابعاد مناسب وسایل، چیدمان صحیح و حذف وسایل های تکراری، از شلوغ به نظر رسیدن اتاق جلوگیری کنید.

استفاده از وسایل چند منظوره

کمبود جا برای تردد، فعالیت های روزمره و نگهداری وسایل و لباس ها در اتاق خواب، از مشکلاتی است که تقریبا همه با آن مواجه هستیم.

از علت های اصلی ایجاد مشکلات ذکر شده میتوان این موارد را نام برد:

ابعاد نامناسب سرویس خواب و وسایل موجود در اتاق

چیدمان نامناسب

 عدم استفاده بهینه از فضا

خوشبختانه سرویس های چند منظوره علاوه بر اشغال حداقلی فضا، شرایط مناسبی برای استفاده بهینه از فضای موجود فضای خوبی برای نگه داری وسایل و لباس ها فراهم می کنند.

استفاده از گیاهان

امروزه به دلیل گسترش آپارتمان نشینی بسیاری از مردم به دلیل کوچک بودن فضای آپارتمان فکر می‏ کنند نگهداری از گل‏ و گياهان در فضای کوچک آپارتمان‏ های امروزی ممکن نیست. اما اگر  از فواید نگهداری از گل و گياهان آپارتمانی با خبر باشید، حتما تدارکی میبینید تا از حضور گل و گیاه در محیط خانه خود بهره ببرید.

چند دلیل برای نگهداری از گیاهان در اتاقتان:

گياهان باعث شادی می شوند.

گياهان هوای خانه را تميز می کنند.

گياهان خستگی و سرما خوردگی را از بين می ‏برند.

این وسایل را از اتاق خوابتان حذف کنید

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که:

حضور تلویزیون، کامپیوتر، تجهیزات ورزشی از قبیل تردمیل در اتاق خواب از بزرگترین موانع برای داشتن خوابی آرام است.

پس با اتاق خوابت این کار رو نکن. این وسایل و یا هر وسیله‌ای که به نوعی به کار، تفریح یا ورزش مرتبط می‌شود تمرکزتان را مختل میکند. اگر داشتن خوابی آرام و عمیق در طول شب برای شما اهمیت دارد به این توصیه عمل کنید.

قفسه و کمد اتاق خواب

سعی کنید از کمد هایی استفاده کنید که وسایل و لباس هایتان تا حد ممکن در معرض دید قرار نگیرند. در غیر این صورت تنها سبب به هم ریخته و شلوغ شدن اتاق می شود.

به همین منظور پیشنهاد می شود از:

قفسه های مختلف، کمد های در دار، سبد های زیر تختی و هر وسیله ای که به پنهان سازی کمک کند،استفاده کنید.

سرویس بهداشتی در اتاق خواب

هر روز پس از بیدار شدن از خواب به اولین جایی‌ که پا می‌‌گذاریم سرویس بهداشتی است. در حقیقت ما وقت زیادی را در سرویس بهداشتی می‌‌گذرانیم پس می‌‌بایست این مکان را به محلی مطبوع تبدیل کنیم.

در سال‌های گذشته، مفهوم سرویس بهداشتی از حالت سنتی‌ آن فاصله گرفته است. بیشتر جنبه شخصی‌ گرفته، و بخشی از اتاق خواب تلقی‌ شده که امکاناتی را در اختیار فرد قرار میدهد. در نتیجه بهتر است که طراحی حمام اتاق طوری باشد که محیط شما به مکانی برای تمدد اعصاب تبدیل شود.

رنگ های مناسب اتاق خواب کدامند ؟

تخت چوبی بهتر است یا تخت فلزی؟

از چه وسایلی نباید در اتاق خواب استفاده کنیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *