نگهداری سرویس خواب

نگهداری سرویس خواب و تمیز کردن آن‌ها از اهمیت زیادی دارد. برای اینکه خواب راحتی داشته باشیم و در روز با انرژی زیادی کار کنیم. به این منظور نیاز است که جای خواب ما همواره تمیز و به دور از آلودگی و کاملاً راحت باشد. به همین خاطر برای نگهداری سرویس خواب رعایت نکاتی ضروری است. با ما در آویراد همراه باشید تا مهم ترین نکات در این خصوص را با شما به اشتراک بگذاریم.

اهمیت نگهداری سرویس خواب

نگهداری سرویس خواب و تمیز کردن آن پر اهمیت است. می دانیم که تمیز کردن خانه هیچ وقت به پایان نمی رسد و یک لیست بلند از چیزهای مختلفی که در خانه است و نیاز به تمیز کردن دارد را شامل می شود. اما بین تمام کارهایی که برای نظافت و تمیز کردن و همچنین نگهداری از وسایل مختلف انجام می دهید تمیز کردن سرویس خواب و نگهداری سرویس خواب از اهمیت و ارزش زیادی دارد. رعایت اصول صحیح نگهداری سرویس خواب باعث می شود بتوانید برای مدت طولانی تری از سرویس خوابتان استفاده کنید. دانستن این نکته که تقریباً همه ما در حدود یک سوم از زندگی خود را در رختخواب به سر می بریم اهمیت این موضوع را نشان می دهد.

نگهداری سرویس خواب

چند نکته در خصوص نگهداری سرویس خواب و تشک

نگهداری تشک و تمیز کردن آن از اهمیت ویژه ای دارد. تشک شما می تواند به سرعت تبدیل به محلی برای پرورش باکتری ها و انواع آلودگی ها شود. این امر می تواند مانع از خواب کافی و با کیفیت در طول شب می‌شود.

برای نگهداری سرویس خواب نیاز است که کارهایی را انجام دهید و نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به بیان برخی از این نکات مهم و کلیدی اشاره می کنیم:

نکات مهم نگهداری

– ملافه های تخت خوابتان را در آب 130 درجه شستشو دهید تا کنه ها، گرد و غبار و آلودگی های مختلف تختخوابی که در ملافه ها وجود دارند از بین بروند.

– بهتر است که تشک شما قابل شستشو باشد. چون که تشک هم از مواردی است که آلودگی های مختلف را به خود جذب می کند.

– هر از چند گاهی پتوها و سایر لوازم روی تشک و خود تشک را از روی تختخواب بردارید و بگذارید که به اصطلاح هوا بخورد.

– از تماس تشک با نور خورشید جلوگیری کنید.

– اگر لکه ای روی سرویس خواب شما افتاد در سریع ترین زمان ممکن نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید.

– جاروبرقی کردن سرویس خواب را برای تمیز کردن فراموش نکنید. این کار را می توانید هر چند وقت یک بار انجام دهید.

– در هنگام تمیز کردن وسایل سرویس خواب مخصوصاً تشک از مایع ظرف‌شویی یا پودر لباس شویی به هیچ وجه توصیه می شود که استفاده نشود.

– خشک بودن تشک و سرویس خواب اهمیت زیادی در نگهداری سرویس خواب و افزایش طول عمر آن دارد. پس همواره سعی کنید که سرویس خواب خود را تمیز و خشک و به دور از رطوبت نگهداری کنید.

– روی سرویس خواب غذا نخورید. از غذا دادن به بچه ها روی سرویس خواب برای نگهداری سرویس خواب و مراقبت بیشتر از آن خودداری کنید.

– هنگام جابه جایی تشک مواظب باشید که گوشه هایش را دونفری بگیرید تا از خم شدن آن جلوگیری شود.

حفاظت از سرویس خواب در مقابل گرما و نور خورشید

اولین نکته در خصوص نگهداری وسایل چوبی، حفاظت از آن‌ها در مقابل حرارت و گرمای خورشید است. نور خورشید باعث رنگ پریدگی چوب می‌شود. سعی کنید در هنگام روز از روکش و پارچه های زیبا برای پوشاندن وسایل چوبی استفاده کنید. روتختی برای تخت خواب عالی است و باعث حفاظت می‌شود.

جابه‌جایی وسایل چوبی

در جــابه‌جایی وسـایل چوبی خیلی دقت کنید. سعی کنید از کشیدن وسایل چوبی روی زمین خودداری کنید. تا جای ممکن کمد، میز آرایش، میز ال سی دی و دیگر وسایل چوبی را ابتدا از جا بلند کرده و سپس جابه‌جا کنید. فشار ناگهانی بر روی وسایل چوبی احتمال خرابی و شکستگی در آن‌ها را بیشتر خواهد کرد.

دور نگهداشتن از آب و رطوبت

نـکته بعدی تغییراتی است که بر اثر وجود رطوبت و آب خوردگی در وسایل چوبی به وجود می آید. ممکن است وسایل چوبی شما دچار ترک خوردگی و یا تحت تاثیر رطوبت، باعث باد کردن چوب شود. در محیط خانه باید تا جای ممکن دمای محیط و میزان رطوبت را کنترل نمایید.

استفاده از جاروبرقی

جــاروبرقی به عنوان بهترین و راحت ترین وسیله برای تمیز کردن سطوح چوبی و از بین بردن گرد و غبار کاربرد دارد. تمام گوشه های تخت خواب و زیر آن و همچنین داخل کمد ،پا تختی، میز آرایش و درون کشوها را می توان به وسیله جاروبرقی تمیز کرد.

استفاده از مواد طبیعی

در اینجا به چند مورد از مواد طبیعی برای تمیز کردن سرویس خواب اشاره خواهیم کرد:

استفاده از آب گرم و صابون

یکی از راه های مهم و آسان استفاده از آب گرم و صابون و یک دستمال است. پس از استفاده از دستمال آغشته به آب صابون، از یک دستمال خشک برای از بین بردن اثر آن استفاده کنید. در جاهایی که دسـترسی سخت تر است میتوان از بــرس یا مســواک نرم استفاده کرد. سعی کنید از پارچه های زبر استفاده نکنید چرا که باعث خراش روی چوب خواهد شد.

استفاده از آب و سرکه

یکی دیگر از روش های تمیز کردن، استفاده از مخلوط آب و سرکه می باشد. دستمال خود را در این مخلوط فرو کرده و کامل فشار دهید. تا آبش گرفته شود. این دستمال را بر روی سطوح چوبی و سرویس خواب بمالید. مواظب باشید تا دستمال شما زیادی خیس نباشد تا در چوب رسوخ نکرده و باعث خرابی نشود.

برای تمــیزی کامل این عمل را دوباره انجــام دهید. حرکت دسـت باید به‌ صورت دورانی باشد و یا از یک سمت از بالا به پایین و به صورت منظم کشیده شود.

براق کردن سطوح چوبی

یکی از روش های کاربردی برای برق انداختن سطوح چوبی استفاده از روغن زیتون و سرکه است. در این روش با استفاده از ترکیب روغن زیتون به تنهایی و یا با اضـافه کردن مقداری سرکه به آن مخلوطی ایجاد کنید. دستمال خود را درون آن قرار داده و بر روی سطوح چــوبی بکشید. اینکار باعـث درخشش و براق شدن کمد، میز آرایش و دیگر وسایل چوبی خواهد شد.مطالعه مقاله ملامینه یا ام دی اف هم پیشنهاد می شود.

روغن زیتون و الکل

مخلوط کردن روغن زیتون و الکل روش دیگری برای جلا دادن و از بین بردن خط و خش از روی سطوح چوبی میباشد. ایـن ترکیب را با دستمال بر روی وسایل چوبی مالیده و بگذارید به طور طبیعی خشک شود.

روغن زیتون و لیمو

این ترکیب باعث میشود چوب براق و درخشان شود. مقداری مساوی از این دو بر روی سطوح چوبی بمالید و بگذارید خشک شود.

از بین بردن لکه ها

برای پاک کردن لکه ها از روی سطوح چوبی از یک اسفنج نرم و مقداری آب استفاده کنید. استفاده از یک حوله مرطوب و حرارت دادن آن به وسیله سشوار و اتو می تواند باعث از بین رفتن لکه‌ها شود.هنگام استفاده از اتو و سشوار رعایت فاصله و زمان قرار گرفتن آن ها بر روی چوب مهم است. باید به آن توجه شود. ترکیب جوش شیرین و خمیردندان نیز یکی دیگر از راههای لکه بری از روی سطوح چوبی میباشد.

رفع جای برچسب

برای تمــیز کردن برچســب ها و عکس برگـردان های قدیمی و کهنه از روی سطوح چوبی، استفاده از سرکه توصیه میشود. طریقه کار اینگونه است که بر روی این برچسب ها، سرکه بمالید و چند لحظه صبر کنید و سپس به آرامی با یک تکه پارچه آن را پاک کنید. خواهید دید که برچسب ها و عکسها از روی سطوح چوبی شما حذف خواهد شد.

رفع جای ضربه بر روی چوب

برای از بین بردن تراش های ایجاد شده بر اثر ضربه، استفاده از مغز گردو یکی از راه های تاثیر گذار است. همچنین استفاده از پارافین هم میتواند تا حدودی باعث محو شدن و ترمیم سطوح چوبی شود. استفاده از پولیش های موجود در در بازار از بهترین راهکارها و کاربردها است.

نگهداری از سرویس خواب سفید

نگهداری از مدل سرویس خواب سفید بسیار آسان‌تر از ملافه های تیره رنگ است، چرا که شستشوی آن ها بسیار راحت تر است. ملافه سفید به راحتی همه لکه ها را نشان می‌دهد و علی رغم شستشوی مکرر به تدریج زرد می شود. خوشبختانه این زرد شدگی قابل برگشت است

پاک کردن لکه های کوچک سرویس خواب

ساده ترین روش برای برخورد با لکه‌های کوچک روی سرویس خواب سفید، استفاده از یک اسفنج یا یک تکه پارچه خیس به همراه مقداری صابون است. در صورتی که لکه های بزرگ تری ایجاد شد، اگر می توانید ملافه را از رختخواب بردارید. شستن لکه با جریان آب سرد بسیار موثر است.

این نکته را مد نظر داشته باشید که زمانی که بر روی ملافه می خوابید، تمام بدن خود را در تماس با ملافه قرار می دهید و باعث می شود، تمام عرق، چربی بدن و پوست مرده جذب ملافه شما شود. همه این ها باعث می شود که سرویس خواب سفید شما زرد و کثیف شود. شستشوی مرتب از زرد شدگی جلوگیری می کند، به همین دلیل باید هر هفته یا یک هفته در میان ملافه‌های خود را بشوید. هم چنین بهتر است که در هر بار شستشو از مقدار اندکی مایع لباس شویی سفید کننده نیز استفاده کنید.

از استفاده از سفید کننده پرهیز کنید. کلر موجود در سفید کننده با لکه‌های پروتینی نظیر عرق واکنش می دهد. که باعث زردتر شدن لکه می‌شود. آخرین نکته در مورد شستشوی ملافه‌های سفید شما: اگر ماشین لباس شویی شما این امکان را دارد، از چرخه ‌های آبکشی بیشتری استفاده کنید، این کار باعث از بین رفتن تمام باقی مانده‌های ماده شوینده می‌شود ( لکه‌های صابون باعث می‌شود که ملافه‌ها کثیف‌تر به نظر برسند).

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *