چیدمان اتاق کودک

در دوران کودکی قابلیت ها و خلاقیت های کودکان پایه گذاری می شود و به دلیل اینکه کودکان پیش از رفتن به مدسه بیشتر زمان خود را در خانه سپری می کنند محیط خانه و مخصوصا اتاق شخصی کودک نقش بسیار زیادی در رشد و شکوفایی خلاقیت های کودکان دارد .به همین خاطر باید فضایی باشد که کودک در آن احساس آرامش خاطر و امنیت داشته باشد.

در طراحی و چیدمان اتاق خواب کودک قبل از هر چیز بهتر است به ایمن بودن اتاق فرزندتان دقت داشته باشید این کار هم سبب حفظ امنیت کودک می شود هم برای مادر و پدر کودک آرامش خاطر به ارمغان میاورد.

ایمنی اتاق خواب کودک

تخت خواب های حفاظ دار تا وقتی امن هستند که کودک راه نمی رود. پس از شروع کودک به راه رفتن محافظ ها ممکن است عامل آسیب شوند.

در صورتی که کودکان زیر سه سال سن دارد از خرید اسباب و وسایلی که گوشه های تیز دارند جدا خودداری نمایید.همچنین استفاده از وسایلی که سیم های بلند دارند خطرناک می باشند.

اگر فرزندتان نوزاد است از قرار دادن گهواره کنار پنجره یا پرده خودداری کنید.

ارتفاع پرده اتاق کودک نباید در حدی باشد که کودک بتواند از آن آویزان شود زیرا در آن صورت امکان افتادن میله پرده بر روی کودک وجود دارد.

چیدمان اتاق کودک فارغ از هر سبکی که دارد بهتر است از فضا­­ های مجزا تشکیل شده باشد تا هر فعالیتی فضای خاص خودش را داشته باشد.

فضا هایی اعم از فضای استراحت و خواب، بازی، مطالعه و…

چیدمان اتاق کودک   چیدمان اتاق کودک

رنگ اتاق کودک

اگر کودک شما بالای سه سال سن دارد می توانید در انتخاب رنگ اتاق از نظر فرزندتان بهره بگیرید و همچنین برای جلوگیری از انتخاب های نامتعارف می توانید آن ها را در انتخاب طرح و رنگ محدود به گزینه های پیشنهادی خود کنید.

در صورتی که فرزندتان زیر سه سال سن دارد توصیه می شود از رنگ های ملایم و یا خنثی استفاده کنید و با استفاده از اشیاء دیگر مثل اسباب بازی ها، تابلوهای نقاشی و یا نقاشی روی دیوار با رنگ های تندتر و زنده تر می توانید دکوراسیون اتاق را جذاب و پرتحرک تر کنید.

در غیر این صورت می توانید از زنگ های صورتی کمرنگ، زرد، بنفش کمرنگ، سبز یا آبی روشن استفاده کنید.هنگام خرید رنگ اتاق به جنس رنگ دقت کنید و رنگی را برای اتاق خواب کودک انتخاب کنید که به راحتی تمیز شود و لک ها به آسانی از روی آن پاک شوند.

چیدمان اتاق کودک  چیدمان اتاق کودک   آویراد

فضای استراحت و خواب کودک

فضای استراحت و خواب کودک که تخت در آن قرار می گیرد باید به گونه ای طراحی شود که کودک در آن احساس راحتی داشته باشد.

تخت کودک می تواند شکل های مختلفی مثل ماشین، قایق و… داشته باشد.

در انتخاب تخت خواب کودک باید دقت کرد که حتما ایمن و راحت باشد.

ارتفاع تخت باید به گونه ای باشد که کودک خوش بتواند به راحتی از آن استفاده کند.

برای صرفه جویی میتوان از تخت های استفاده کرد که ابعادش بزرگ می شود و در نوجوانی هم به کار می آید.

بهتر است تخت کودک به عریض ترین دیوار که ترجیحا رو به روی در اتاق قرار دارد تکیه داده شود.

مناسب ترین جنس تخت خواب برای کودک چوبی می باشد و نسبت به سایر جنس ها اولویت دارد.

چیدمان اتاق کودک

فضای بازی

برای انتخاب فضایی مناسب برای بازی کودکتان توجه داشته باشید که در آنجا به راحتی امکان بازی وجود داشته باشد و اگر دوستان کودک به اتاقش آمدند امکان بازی آن ها نیز وجود داشته باشد. برای طراحی این فضا باید به سلیقه و علاقه کودکتان توجه کنید و با توجه به ایده های فرزندتان به دکور این بخش بپردازید این کار به فرزندتان حس استقلال می دهد. سعی کنید فضایی را برای قرار دادن یا آویز کردن وسایل هنری یا نقاشی های خود کودک تعبیه کنید این امر به افزایش اعتماد به نفس کودکتان کمک به سزایی می کند. از استفاده بیش از حد از رنگ ها خودداری کنید تا تمرکز فرزندتان گرفته نشود و آرامشش حفظ شود.

آوبراد   چیدمان اتاق کودک

فضای مطالعه کودک

از مهم ترین نکات قرار گیری مکانی برای میز مطالعه کودک این است که از نور کافی برخورد دار باشد.پیشنهاد می شود از فضایی استفاده شود که به پنجره نزدیک باشد تا از نور طبیعی بهره بگیرید. می توانید ترجیحا یک کتابخانه هرچند کوچک به فضای مطالعه فرزندتان اضافه کنید. برای صرفه جویی در فضا می توانید از قفسه های دیواری استفاده کنید این کتاب خانه می تواند شامل کتاب های داستان، رنگ آمیزی و علمی کودک باشد. می توانید یکی از  دیوارهای اتاق کودک را با تخته سیاه بپوشانید که این روزها ترند هستند.

این روش می تواند فضای مطالعه را منحصر به فرد کند و همچنین میل کودک برای نوشتن روی دیوار را برآورده کند.اتاق خواب در خانه‌های کوچک، معمولا برای چند فعالیت ساماندهی می شود. بهتر است فضای خواب و فعالیت، دید مستقیمی به یکدیگر نداشته باشندو هنگام قرار گرفتن پشت میز مطالعه، تخت کودک دیده نشود. این تقسیم بندی فضایی را می تواند با رنگ های خاص القا کنید. برای استفاده بهینه از فضای اتاق در صورتی که اتاق کودک شما به اندازه ای نیست که فضایی برای قرار دادن میز تحریر داشته باشد، می توانید یک تخته محکم بر روی دیوار نصب کنید که قابلیت جمع شدن و باز شدن داشته باشد و با قرار دادن یک صندلی در رو به روی آن وسیله ای مانند میز تحریر برای استفاده کودک خود ایجاد نمایید.

 

آویراد   آویراد

کمد لباس کودک

معمولا به گونه ای انتخاب می شود که  علاوه بر اینکه مکانی برای قرارگیری لیاس های کودک است، محل قرار گیری اسباب بازی ها و دیگر وسایل مورد نیاز کودک نیز باشد. در انتخاب کمد حتما قد آن را در نظر بگیرید تا کودک بتواند به وسایل و اسباب بازی هایش دسترسی داشته باشد.کمد هایی را انتخاب کنید که گوشه های گرد دارند. ست بودن کمد کودک با تختش همخوانی و زیبایی بیشتری را در فضای اتاق ایجاد می کند.

چیدمان اتاق کودک   چیدمان اتاق کودک

فرش

فرش یا قالیچه های اتاق کودک معمولا به شکل فانتزی و یا بازی ها و انیمیشن های مورد علاقه کودکان انتخاب می شوند.برای اینکه فرش با دکوراسیون اتاق همخوانی بیشتری داشته باشد می توان آن را با رو تختی ست کرد. از آن جایی که کودک زمان قابل ملاحضه ای را روی زمین بازی می کند و کف اتاق کودک امن تری جای برای بازی اون محسوب می شود ، باید به گونه ای باشد که تمام زوایای سرامیک را بپوشاند.جنس فرش هم نباید به گونه ای باشد که پرز های باعث ایجاد آلرژی در کودک شما شود.یا می توانید به جای فرش از تشک های مخصوص لاستیکی استفاده کنید تا کودکتان هنگام غلت زدن دست پا و یا زانویش آسیب نبیند.

 

پرده اتاق

پرده اتاق یکی از آیتم هایی است که می تواند در شاد کردن اتاق نقش پر رنگی داشته باشد. رنگ پرده اتاق باید با توجه به رنگ وسایل اتاق انتخاب شود ولی همانطور که در بخش ایمنی گفته شد حتما به ابعاد پرده باید توجه شود.

کوسن

می توانید روی تخت کودکتان بالش های رنگی مختلف قرار دهید.این بالشتک ها میتوانند تکه ای از اضافه پارچه پرده اتاق باشند و یا پارچه هایی که استفاده زیادی ندارند اما می توانند به اتاق فرزندتان رنگ ببخشند.

  چیدمان اتاق کودک

 

تزیین اتاق خواب

هر کودکی به چیز خاص یا یک شخصیت کارتونی علاقمند است.در صورت امکان در طراحی فضای اتاق کودک از یکی از موضوعات مورد علاقه اش استفاده کنید. این کار را می توانید حتی با چسباندن تعدادی استیکر یا چراغ خواب … انجام دهید.هرچقدر تعداد این اشیا کمتر باشد تغییر آن ها پس از بزرگ شدن کودک کار راحت تری است. برای تزیین اتاق کودک همان طور که قبلا اشاره شد می توانید از نقاشی ها و کارستی های خود کودک بهره ببرید.قرار دادن عکس های کودک از نوزادی تا به حال هم می تواند گزینه مناسبی برای تزیین اتاق فرزندتان باشد.

نکات قابل توجه برای چیدمان اتاق کودک

  • گوشه ای از اتاق را به عنوان مخفیگاه یا فضای شخصی کودکتان اختصاص دهید از آن جایی که کودکان عاشق ماجراجویی هستند از داشتن چنین فضایی بسیار لذت می برند.
  • در طراحی فضای اتاق از رنگ های شاد و روشن استفاده کنید. همچنین دقت داشته باشید از رنگ های مختلف و زیاد  استفاده نکنید تا تمرکز فرزندتان حفظ شود.
  • چیدمان اتاق کودک باید به گونه ای باشد که کودک را به حرکت وادارد. و همچنین فضای حرکت و بازی برای کودک وجود داشته باشد.
  • وسایل بازی انتزاعی برای کودک تهیه کنید. وسایلی که کودک برای آن ها تعریفی پیدا نمی کند این امر به رشد خلاقیت کودکتان کمک زیادی می کند.
  • قرار دادن قاب عکسی خندان از والدین در اتاق کودک می تواند باعث افزایش روحیه کودک بشود همچنین تماشای عکس والدین هنگام بازی در اتاق به او حس امنیت و عشق و محبت را انتقال دهد.
  •  نور اتاق کودک باید ملایم باشد و به صورت غیر مستقیم منتشر شود. به همین علت توصیه می‌شود از نورهای بازتابی استفاده شود تا کودکتان آسیب نبیند.
  • سعی کنید به هیچ عنوان از تصاویر حیوانات وحشی در اتاق کودکتان استفاده نکنید و به جای آن از تصاویر آرامش بخش بهره ببرید.
  •  اتاق کودک در شب نباید بیش از حد تاریک باشد، بنابراین بهتر است از چراغ‌خواب استفاده کنید.
  • لوازم اتاق کودک را به گونه‌ای انتخاب کنید که ضد لک باشند و شستشوی آن‌ها راحت باشد تا در نظافت و مراقبت از اتاق به مشکل برنخورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *