رنگ مناسب اتاق خواب

انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب اهمیت فراوانی دارد. از آن جایی که رنگ آمیزی فضای اتاق تا حد زیادی بر شخصیت و روحیه افراد تاثیر می گذارد، بهتر است با مطالعه و آشنایی بیشتری انتخاب شود. باید سعی کنید علاوه بر زیبایی، به موارد مهم دیگری نیز توجه کنید. در این مقاله قصد داریم ایده هایی قابل توجه برای انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب معرفی کنیم. تا با بهترین و مناسب ترین رنگ ها آشنا شوید. با ما در آویراد همراه باشید.

آیا تا به حال بد خواب شده اید؟ برای شما پیش آمده که خسته و خواب آلود وارد اتاق خواب خود شوید، اما ناگهان و ناخواسته خواب از سرتان بپرد؟ یا گاهی فضای دلگیر اتاق شما را بیدار نگه دارد؟ بی خوابی تجربه ای طاقت فرساست که همه کم و بیش با آن دست و پنجه نرم کرده ایم. بی خوابی نه تنها شب و خواب را بر آدم حرام می کند بلکه روز بعد هم با سردرد، خستگی، گیجی و کج خلقی همراه است.

اینطور به نظر می رسد که رنگ دکوراسیون اتاق خواب ممکن است منبع مشکلات خواب باشد. استفاده از بعضی رنگ‌ها در اتاق خواب، می تواند روح و روانتان را به هم بریزد و خوابتان را مختل کند طوری که حتی بالش مناسب، تشک راحت و پرده های کاملا تاریک هم ممکن است برای از بین بردن اثرات پنهانی آن رنگ ها، کافی نباشد. در ادامه با هم بررسی می کنیم چه رنگی برای اتاق خواب مناسب است و چه رنگی باعث خواب بهتری می شود.

رنگ ها چگونه روی رفتار تاثیر می گذارند؟

طبق آموزه های روانشناسی رنگ ها، رنگ هایی که در اطراف ما هستند، تاثیرات متفاوتی روی روحیات و رفتار ما دارند. هر یک از ما احساس درونی خاصی نسبت به مفاهیم رنگ ها داریم. وقتی رنگ قرمز را می بینیم احساس متفاوتی نسبت به رنگ آبی در ما بیدار می شود.

رنگ ها بسیاری از جنبه های پنهان تجربیات ما را تحت تأثیر قرار می دهند: مثل طعم غذا، احساس گرم یا سرد بودن اتاق و حتی می توانند احتمال خریدهای هیجانی و غیرضروری ما را بالا ببرند.

بنابراین با آگاهی و به کارگیری اصول روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون خانه، می توانید فضای ایده آل را برای هر موقعیت و مکانی فراهم کنید: حتی برای خوابیدن.

دلیلی وجود دارد که چهره های استیکرهای لبخند زرد روشن و چهره های عصبانی قرمز رنگ سوزناک است. رنگ تأثیر فراوانی در روحیه ما دارد و خلق و خوی ما نیز به نوبه خود بر توانایی ما در خوابیدن تأثیر می گذارد..

وقتی استرسی ، مضطرب یا عصبانی هستیم، به سختی به خواب می رویم. اما وقتی احساس آرامش می کنیم، خواب مرحله بعدی در هنگام استراحت است.

روانشناسی رنگ اتاق خواب

معمولا و در حالت عادی هر فرد آخرین محیطی که چشمانش بسته می‌شود و به خواب می‌رود، و اولین جایی که بعد از بیدار شدن از خواب مشاهده می‌کند، اتاق خواب است. به همین منظور قصد داریم انواع رنگ اتاق خواب از نظر روانشناسی و تاثیری که بر روی خواب و رفتار انسان داشته باشند را برای شما تشریح کنیم.

بهترین رنگ ها برای اتاق خواب شما

به طور کلی رنگ های اصلی، نسبت به سایه های ملایم تر رنگ ها، برای خواب مناسب نیستند. متخصصان خواب همچنین توصیه می کنند که از روکش های صاف و براق استفاده کنید تا رنگ ها جلوه لطیف تری به خود بگیرند.

آبی

 این رنگ جز بهترین رنگ های اتاق خواب است. آبی رنگی آرام بخش است و آرامش باعث خواب راحت می شود. مغز شما از طریق گیرنده های سلول های موجود در شبکیه ها رنگ آبی را دریافت می کند. فرکانس های رنگ آبی، پیام محیط آرام را به بدن لقا می کند و باعث کاهش فشار خون و در نتیجه ضربان قلب شما می‌شود. اگر شما به هر دلیلی رنگ آبی را دوست ندارید نگران نباشید. رنگ های دیگری نیز برای آرامش بیشتر در اتاق خواب وجود دارد. یادتان باشد که رنگها جنسیت ندارند پس آزادانه انتخاب نمایید. آبی در تناژهای مختلف احساس خونسردی و آرامش را در شما القا خواهد کرد که به دنبال آن میتوانید تجربه خوابی ارام داشته باشید.

رنگ آبی

سفید

 پیشنهاد می‌کنیم که اتاق خواب با رنگ سفید را امتحان کنید. سفید رنگی است که همه را راضی نگه می‌دارد و هرگز از چشم نمی‌افتد. امکان ندارد دو نفری وجود داشته باشند که در یک اتاق خواب سفید احساس راحتی نکنند. سفید رنگ صلح و توافق نظر است.

رنگ سفید

زرد

 طبق نتایج یک نظر سنجی افرادی که اتاق خواب با رنگ زرد داشته اند هم کیفیت خواب خوبی دارند. این رنگ گرم و تسلی بخش است. خیلی از افراد احساس راحتی و آسودگی را در اتاق های زرد رنگ تجربه کرده اند. با این حال به خاطر داشته باشید که از رنگ های اصلی دوری کنید و به جای آن سایه های ملایم تر را به کار ببرید.

رنگ زرد

سبز

صاحبان اتاق خواب سبز هم خواب خوبی را تجربه می کنند و هم تمایل بیشتری برای بیدار شدن از خواب نشان می دهند. طیف های رنگ سبز علاوه بر آنکه خوشایند و دلپذیر هستند، حس آسودگی و آرامش را به همراه دارند. رنگ هایی مثل سبز خزه ای و زیتونی انتخاب مناسبی برای افرادی است که سبز را به آبی ترجیح می دهند.

رنگ سبز اتاق خوب

نقره ای

برای کسانی که رنگ های خاص و کمرنگ ترجیح می دهند ، نقره ای گزینه مناسبی است. رنگ نقره ای هم شیک و مجلل است و هم دارای ویژگی هایی است که به شما کمک کند سریع تر به خواب بروید. افرادی که اتاق خواب های نقره ای رنگ دارند به نظر می رسد انگیزه بیشتری برای کارکردن دارند.

کرمی

کرم رنگی خنثی و زیبا است. ترکیب آن با رنگ‌های دیگر خنثی مانند سفید زیبایی محیط را چند برابر می‌کند. کرم جز آن دسته از رنگ‌هایی است که احساس صمیمیت و گرما را به اتاق هدیه می کند. برای مکل رنگ کرم می توانید از رنگ های قهوه ای و طوسی استفاده کنید.

پرتقالی

نارنجی رنگی گرم و آرامش بخش است که برخی معتقدند به سوء هاضمه کمک می کند. انتخاب دیگری از میان رنگ های گرم است که به نظر بیشتر افراد حس راحتی و آرامش را القا می کند. نارنجی همچنین می تواند به هضم غذا کمک کند، ناراحتی معده را تسکین دهد و بدن را برای خوابیدن آماده کند.

رنگ های نامناسب برای اتاق

 بنفش

گرچه رنگ بنفش برای بیشتر افراد یادآور شکوه و جلال است اما، ویژگی الهام بخش و خلاقانه آن می تواند بر رویاها و حتی کابوس های ما تاثیر بگذارد. رنگ بنفش بدترین رنگ برای اتاق خواب است. این یک رنگ تحریک کننده ذهنی است ، خلاقیت شما را تقویت می کند.

رنگ مناسب

خاکستری

 اگرچه مانند بنفش جسورانه نیست ، اما خاکستری می تواند باعث افسردگی شود. از رنگ های خنثی و محبوب، طیف های رنگ خاکستری است که با حس دلتنگی و افسردگی همراه است. همان‌ طور که نمی خواهید دکوراسیون اتاق خوابتان تحریک کننده باشد، طیف های رنگ خاکستری هم آرامش را از فضای اتاق دور می کند.

قهوه ای

 مانند خاکستری ، قهوه ای خامه ای ، تیره و هر کدام از طیف رنگ قهوه ای تمایل به احساس بی قراری را به جای آرامش ایجاد کند. با توجه به آنکه بسیاری از ما پالت های رنگی خنثی تر را انتخاب می کنیم، رنگ قهوه ای برای بعضی افراد به جزء لاینفک اتاق خوابشان تبدیل شده است. با این حال، این رنگ احساس غم و اندوه را القا می کند و با دلتنگی همراه است.

قرمز

 قرمز رنگی پرشور و پرانرژی است که می تواند فشار خون شما را افزایش داده و به شما الهام دهد که سریعتر حرکت کنید. هیچ یک از این احساسات جسمی باعث تقویت حس خواب نمی شود. رنگ جهانی برای اعلام خطر است، بنابراین قادر نیست فضای آرامش بخشی برای خوابیدن فراهم کند. این رنگ آتشین به همان اندازه که می تواند احساس شور و هیجان، عشق و انرژی را القا کند، منجر به افزایش فشار خون هم می شود.

رنگ اتاق خواب

طلایی

رنگ طلایی گرم، روشن و آفتابی است اما ارتباط آن با مال و ثروت می تواند در بعضی افراد نگرانی های مالی را تداعی کند.

رنگ مناسب اتاق خواب کودکان

مطالعات نشان داده است که کودکان زیر۸ سال برخلاف والدین خود رنگ های گرم را ترجیح می دهند. بنابراین در زمان انتخاب ترکیب رنگی برای دکوراسیون اتاق یک کودک یا کودک نوپا، توجه به این اختلاف نظر مهم است.

با این حال هنوز هم توصیه می شود از رنگ های اصلی استفاده نکنید چون تا حد زیادی تحریک کننده هستند (بنابراین رنگ قرمز روشن همچنان ممنوع است.) استفاده از سایه های ملایم زرد، نارنجی و صورتی انتخاب های مناسبی برای ایجاد حسی دلنشین در فرزند کوچک شما است.

در مورد کودکان بزرگتر و نوجوانان می توانید سلیقه آنها را در انتخاب رنگ جویا شوید. با پرسیدن سوالاتی در مورد تاثیر رنگ های مختلف و حسی که ایجاد می کنند و راهنمایی آنها، می توانید در کنار هم انتخاب درستی داشته باشید.

همچنین شاید بخواهید تِم مورد علاقه فرزندتان را در طراحی اتاق خوابش بگنجانید. استفاده از نقاشی های دیواری که چشم اندازی از جنگل یا آسمان شب را به تصویر بکشد، پس زمینه لذت بخشی برای به خواب رفتن کودکان فراهم می کند.

انتخابی مناسب برای شما

گرچه قوانینی کلی وجود دارد که در مورد اکثر افراد صدق می کند، اما توجه به این نکته مهم است که تاثیر رنگ ها بر افراد مختلف، در نهایت براساس سلیقه شخصی آنها است. مطالعات نشان داده است که جنسیت، سن، فرهنگ و تجربه های شخصی، همگی، بر نحوه درک شما از رنگ ها دخالت دارد. در نتیجه جواب سوال چه رنگی برای اتاق خواب مناسب است به عومل دیگری نیز بستگی دارد.

انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب، ممکن است از ترکیب چند رنگ و چند عامل بدست ‌آید. مثلا ترکیب رنگ دیواری و کاغذ دیواری یکی از بهترین گزینه‌ها برای اتاق خواب است.

فراتر از رنگ ها

البته متخصصان خواب این نکته را به مردم خاطرنشان کرده اند که تنها با رنگ آمیزی اتاق خواب، بعید است مشکل بی خوابی آنها درمان شود چرا که عوامل محیطی دیگر را هم باید مد نظر قرار داد مثل نور، سر و صدا، بو و بافت و در یک کلام جواب چه رنگی برای اتاق خواب مناسب است تمام مشکلات را حل نمی کند.

بنابراین وقتی برای ایجاد تغییرات در اتاق خواب دست به کار می شوید تا عوامل بر هم زننده خوابتان را برطرف کنید، در نهایت خوابی آسوده و سلامتی بیشتر در انتظار شما خواهد بود. می‌توانید دو یا سه مورد از رنگ‌هایی را که دوست دارید، با توجه به قواعد ترکیب رنگ و با توجه به این که چه رنگ‌هایی با هم ست می‌شوند، با هم ترکیب کنید و فضا را طوری رنگ‌آمیزی کنید که حال و هوای اتاق خواب، برای شما زیبا و دلپسند باشد.

اتاق خواب شما چه رنگی است؟

مناسب ترین رنگ اتاق خواب کدام است؟

چه رنگی برای اتاق خواب کودکان مناسب تر است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *